ეროვნული ბანკის საზედამხედველო რეფორმები
ეროვნული ბანკის მიერ 2017-2021 წლებში გატარებული საზედამხედველო რეფორმების მიზანი საფინანსო სისტემის სტაბილური, ეფექტიანი ფუნქციონირების ხელშეწყობა, კონკურენტუნარიანი გარემოს ჩამოყალიბება და რისკების შემცირებაა. გატარებული რეფორმების შედეგად, უფრო მეტადაა დაცული მომხმარებელთა და ინვესტორთა უფლებები, მნიშვნელოვნად გაუმჯობესდა საფინანსო სექტორის ფინანსური მდგრადობა და გამჭვირვალობა.
რეფორმების უსაფრთხოდ და შეუფერხებლად დანერგვის მიზნით, ეროვნულ ბანკს ბაზრის მონაწილეებთან, დაინტერესებულ მხარეებთან მუდმივი და აქტიური კომუნიკაცია აქვს. ამასთან, ეროვნული ბანკი მომდევნო წლებში განაგრძობს საუკეთესო საერთაშორისო პრაქტიკის დანერგვასა და საზედამხედველო პოლიტიკის გაუმჯობესებას.
საზედამხედველო რეფორმა მოიცავს შემდეგ მიმართულებებს:
2017 წლის დეკემბერში, საქართველოს პარლამენტმა საკანონმდებლო ცვლილებების პაკეტი დაამტკიცა, რომელიც "საქართველოს ეროვნული ბანკის შესახებ" საქართველოს ორგანული კანონსა და "კომერციული ბანკების საქმიანობის შესახებ" საქართველოს კანონში შესატან ცვლილებებს მოიცავდა.
საქართველოს ეროვნულმა ბანკმა წლიური ეფექტური საპროცენტო განაკვეთი და ფინანსური ხარჯები განსაზღვრა და დაამტკიცა ეფექტური საპროცენტო განაკვეთის გამოთვლის წესი. სხვა დარღვევებთან დაკავშირებულ სანქციებთან ერთად, შემოღებულ იქნა სპეციალური სანქციები "საფინანსო ინსტიტუტების მიერ მომსახურების გაწევისას მომხმარებელთა უფლებების დაცვის" შესახებ წესით გათვალისწინებული დარღვევებისთვის.
2016 წელს საქართველოს ეროვნულმა ბანკმა საქართველოს მთავრობასთან ერთად საქართველოს ფასიანი ქაღალდების ბაზრის განვითარების სტრატეგია შეიმუშავა, რამაც ფასიანი ქაღალდების ბაზრის ზედამხედველობის კუთხით არაერთ მნიშვნელოვან ცვლილებებს დაუდო საფუძველი. აღნიშნული სტრატეგიის ქვაკუთხედს ფასიანი ქაღალდების ბაზრის მარეგულირებელი ჩარჩოს რეფორმა და კანონმდებლობის ფასიანი ქაღალდების კომისიების საერთაშორისო ორგანიზაციის (IOSCO) პრინციპებსა და ევროკავშირის დირექტივებთან (ევროკავშირთან ღრმა და ყოვლისმომცველი თავისუფალი სავაჭრო სივრცის შესახებ შეთანხმების (DCFTA) შესაბამისად) დაახლოება წარმოადგენდა. 2018-2021 წლებში, საქართველოს ეროვნულმა ბანკმა, საქართველოს მთავრობასთან ურთიერთთანამშრომლობით, მნიშვნელოვანი ნაბიჯები გადადგა ფასიანი ქაღალდების ბაზრის განვითარების კუთხით და ფასიანი ქაღალდების ბაზრის მარეგულირებელი ჩარჩოს "პირველი თაობის რეფორმა" განახორციელა. აღნიშნულმა რეფორმებმა ხელი შეუწყო ფასიანი ქაღალდების კომისიების საერთაშორისო ორგანიზაციის (IOSCO) მუდმივი წევრობის მოპოვების პროცესს, რის შედეგადაც 2021 წლის აგვისტოში საქართველოს ეროვნულმა ბანკმა ერთ-ერთ ყველაზე მნიშვნელოვან მიზანს მიაღწია - IOSCO-ს მუდმივი წევრი და შესაბამისად აღნიშნული ორგანიზაციის მრავალმხრივი ურთიერთგაგების მემორანდუმის (MMoU) ხელმომწერი გახდა.
2018-2021 წლებში ეროვნულმა ბანკმა ფუნდამენტურად განაახლა ფასიანი ქაღალდების ბაზრის მარეგულირებელი ჩარჩო და საზედამხედველო პროგრამა ფასიანი ქაღალდების ბაზრის რეგულირებული სუბიექტებისათვის (საინვესტიციო ფირმები, აქტივების მმართველი კომპანიები, საინვესტიციო ფონდები, ფასიანი ქაღალდების რეგისტრატორები, საჯარო ფასიანი ქაღალდების ემიტენტები, საფონდო ბირჟა და ცენტრალური დეპოზიტარი)
საინვესტიციო ფირმები (საბროკერო კომპანიები)
საინვესტიციო ფონდები და საპენსიო სქემები (პილარ II)
2020 წლის სექტემბერ-ნოემბერში დამტკიცდა "საინვესტიციო ფონდების შესახებ" საქართველოს კანონიდან გამომდინარე კანონქვემდებარე აქტები. აღნიშნული წესებით შემუშავებული მარეგულირებელი ჩარჩო ევროკავშირის დირექტივებთან / რეგულაციებთან (AIFM, UCITS) შესაბამისობაშია და ამავდროულად, ითვალისწინებს საქართველოს ფასიანი ქაღალდების ბაზრის განვითარების დონეს.
ემიტენტები
ბაზრის ინფრასტრუქტურა (საფონდო ბირჟა/რეგისტრატორები)
ფასიანი ქაღალდების ბაზრის სამომავლო საკანონმდებლო და მარეგულირებელი/ საზედამხედველო ცვლილებები:
საქართველოს ეროვნული ბანკის ფულის გათეთრების ინსპექტირებისა და ზედამხედველობის დეპარტამენტის თანმიმდევრული და ეტაპობრივი ქმედებების შედეგად, საზედამხედველო პროცესი რისკზე დამყარებული გახდა. განხორციელებულმა ცვლილებებმა, როგორც საბანკო, ისე არასაბანკო სექტორის მიმართულებით, მნიშვნელოვნად უზრუნველყო საზედამხედველო პროცესის ეფექტიანობის ამაღლება.
2019 წელს შემუშავდა და განახლდა სახელმძღვანელო დოკუმენტები: